Sudi Jadi Teman?

Friday, April 8, 2011

Home » Sains: Melihat kepada Masa Lepas dan Akan Datang

Sains: Melihat kepada Masa Lepas dan Akan Datang

Whoaa..dah mula merapu fasal sains dah hehe....
Mungkin ramai yang tak suka bidang ne. Tapi nak dijadikan cerita dulu ternat nak jadi ahli astronomi. Secara detail lagi, minat pada space. Apakan daya, dapat majoring geografi, pun masih tak membantut niat meneroka sains. Yaa...adik-adik Jom Belajar Sains hehe..

Selalu masuk website NASA. Mendengar perbualan secara langsung dan rakaman video secara langsung dari stesen angkasa lepas. Ada gambar terkini dan penemuan terbaru. Kalau dah masuk perpustakaan, bahagian sains jadi tumpuan utama. Sapa tak nak tahu asal usul alam semesta. Sangat unik. Op Kos ler kita ada agama, tapi tak salah kan tahu benda ne..[ada yang kata saya pengikut Darwinism plak lepas ne]

Perkara yang menarik  ialah hari kemusnahan bumi secara besar-besaran. Mungkin boleh jadi jadi hentaman meteor, atau Solar Eruption. Dan menurut kajian [baca kat buku ea] proses kitaran balik hidupan bumi adalah proses semulajadi. Maksudnya semua hidupan di bumi akan berganti yang baru. Sesuai dengan pengetahuan gama yang ciput je, selepas hari kiamat, tuhan akan ciptakan semula hidupan yang baru [betulkan kalau salah k].

Merapu fasal time and space lak. Albert Einstein kata kata boleh merentasi masa [time travel]. Setahu saya hanya sebutir zarah proton berjaya di transferkan ke tampat lain melalui time machine. Tapi masih dalam lab yang sama hehe. Manusia lama lagi kot. Black hole, sebuah tempat kat angkasa lepas yang menyedut segala yang berada di laluannya termasuk cahaya. Black hole sentiasa bergerak dan andaian ahli astronomi jika black hole merentasi bumi..agak-agak semua penduduk bumi masuk syurga dah...

ET atau hidupan lain. Pemes dengan istilah makhluk asing. Weh, ader ke benda tu. Penemuan terkini, hidupan berbentuk bakteria ditemui pada meteor yang jatuh ke bumi. Dari mana meteor tu. Wallahualam. Tapi bukti itu tanda ada hidupan lain kat tempat lain. Mungkin hanya dalam bentuk mikrooorganisma sahaja atau Wallahualam lah hehe.

Bintang yang korang tengok kat langit tu?...sebenrnya itu bintang masa lalu. Kenapa? sebab cahaya bintang itu telah berjuta-juta tahun untuk sampai ke bumi dan mata kita. Jadi sebenarnya kita sedang melihat masa lalu dan bukan sekarang hehe.

Adoi penat merapu...nak g web Nasa jap...

: X jadi astronomi...jadi astroblogging pun jadi la hehehe
Comments
0 Comments

0 Sahabat Berkata:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...