Sudi Jadi Teman?

Saturday, November 27, 2010

Home » Atheism: An Approach to Think Rationally?

Atheism: An Approach to Think Rationally?

Nota 1: Saya bukan Atheis
Nota 2: Berfikir secara positif
Nota 3: Jangan Provokatif
Nota 4: Menilai, jangan terus menerima
Nota 5: Dah selesai, ok meh terus baca hehe

Saya suka berfikir dan suka memahami pemikiran orang lain. Banyak dah kot tahu fasal atheis ne. Golongan yang sokong Darwinism [proses evolusi manusia tu]. Pendek kata, golongan yang menolak wujudnya tuhan.

Melalui pembacaan, dokumentari, internet dan macam-macam sumber, ada yang sentuh fasal atheis. Cikgu saya kata profesornya dahulu juga atheis. Saya teringat dalam satu dokumentari, quote [pepatah] atheis:

"Atheism is not an option for Despair"


 Pemikiran mereka memang berbeza dengan apa yang kita [yang beragama] amalkan. Mereka beranggapan bahawa faith atau pegangan merupakan satu virus yang disebarkan kepada golongan muda. Hujahnya:

  1. People often see a child was a mirror to their parent religion. etc-budhism,muslim or christianity
  2. They will not see them as a liberal,democratic or communis. Reason-they were too young.
  3. Why, they dont see a child in the same way as moralism and humanity?
Mereka sepenuhnya menggunakan bukti sebagai kewujudan sesuatu. Satu lagi dokumentari yang berkaitan ialah dokumentari yang bertajuk "The Root Of All Evil" yang menyimpulkan bahawa agama merupakan titik punca kepada konflik hari ini.

Saya bukan menyokong atheism. Hanya membuka mata dan minda korang. Nak orang faham kita? kita kena faham mereka juga. Tapi tak bermakna kita ikut mereka. Ambil nilai-nilai yang baik dan tak bercanggah dah la.

 **takrif ilmu sangat luas. Discover everything. gunakan masa muda dengan enjoy benda yang berfaedah. [pesanan untuk saya sendiri hehe].
Comments
0 Comments

0 Sahabat Berkata:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...