Sudi Jadi Teman?

Monday, August 17, 2009

Home » My Tribal Root

My Tribal Root

Post kali ini saya nak cerita tentang "tribe"...Mytribe hehe. Ramai yang tak tahu or tak pernah tgk so saya terfikir nak postkan dalam ni. Cerita ni tentang adat resam orang pedalaman sabah, khususnya bangsa saya kot, kadazandusun. Waktu cuti sem lepas, saya berkesempatan p tengok cousin2 saya berkahwin-kahwin ni..dapatla tangkap gambar-gambar kahwin, nak bagi tengok korang costum kahwin Dusun dari suku Tindal..kat bawah ni gambarnya.

Cousin 1:Pure Costum Dusun wedding
Cousin 2:Mixed wedding Costum (Dusun+Iban)
Ni gambar kat hp kawan saya..time pesta kaamatan. Costum ni digunakan sewaktu "Unduk Ngadau" @ratu cantik dijalankan. Costum ni dah bercampuraduk dengan pakaian suku dusun yang lain..amatur sangat la gambar kawan saya ni hehe..

Sebenarnya saya lebih suka bercerita tentang adat resam yang pure ancient punya tribe. Tapi tak dapat lak gambar2nya. Nak bagi korang tengok yang asli punya tapi rasanya susah nak jumpa coz orang-orang lama dah takde lagi. yang ada hanya generasi baru yang dah berubah llifestyle nya. Nanti kalau dapat nanti saya bg tgk juga k.

Cya:)~

Comments
0 Comments

0 Sahabat Berkata:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...