Sudi Jadi Teman?

Monday, May 20, 2013

Home » , , , , » Inni Qalillah : Akulah Allah

Inni Qalillah : Akulah Allah

Sebarkan! "INI KALILAH"="INNI QALILLAH"Bermakna "AKULAH ALLAH"-Dan Itulah kata Kata Terawal dilaungkan "DAJJAL"yang Mengaku dirinya Tuhan apabila muncul dimukabumi bagi menyesatkan umat Islam seluruhnya.

Pasca PRU 13 memperlihatkan kemenangan Barisan Nasional secara umumnya. Perang psikologi dan media syukur sudah berkurangan. Sudah terdetik sebenarnya keinginan untuk memberi komentar mengenai slogan ini. Petikan diatas saya copy dari internet, dan memang sudah lama tersebar waktu pilihan raya.

Saya kira, ini kalilah adalah satu slogan yang lahir dari borneo. Bahkan sebagai sabahan, sudah lama slogan ini digunakan dalam bahasa pasar pertuturan. Tidak kira dalam konteks apa jua sekalipun. Bahasa pasar sabah memang terkenal dengan bahasa melayu yang agak "terbalik". Ini kalilah adalah rentetan daripada "kali ini" (secara melayu baku). Dan sepanjang saya mendengar istilah ini, tidak ada kaitannya dengan pengakuan sebagai tuhan sama ada dalam Islam, Kristian dsb. Ianya muncul dalam masa pilihanraya.

Merujuk kepada pendapat ulama, saya memetik pendapat ust asri (drmaza) dalam twitternya, bahawa ianya "merepek".

Namun begitu, saya ingin tuliskan disini hujah mereka yang menerima slogan ini sebagai hujah dajjal...

"Kalau hati dah tidak dapat merima kebaikan, maka blablabla"

Lebih kurang begitulah yang mereka balas bila ada komen yang bernas dalam penjelasan terhadap isu ini. Lebih parah lagi apabila pengguna fb sebar benda ini tanpa usul dan periksa (dan masyarakat facebook malaysia memang tabiatnya macam itu-jika tak sebar dosa,sembunyikan kebenaran dsb), menyebabkan kekeliruan menjadi jadi.

Agaknya, mereka belum mengoogle dajjal wanna-be dari India...Sai Baba (dan berdozen dajjal dari pelbagai tafsiran). Dalam soal dajjal, lebih baik lihat kepada pandangan dari seorang ulama iaitu Ahmad Deedat. Apakah dajjal hanya diceritakan melaungkan inni qalilah? Dimana ciri yang lain?

Itulah antara warna pru13 kali ini. Harap mereka yang diluar sana tidak cepat melatah. Jangan bawa orang bersangka buruk. Tak elok untuk kesihatan sejagat. Wallahualam.

Comments
0 Comments

0 Sahabat Berkata:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...