Sudi Jadi Teman?

Sunday, May 19, 2013

Home » » Pendekatan Tazkirah

Pendekatan Tazkirah

Terdapat macam-macam usaha orang untuk menjayakan satu-satu perkara. Dalam soal keagamaan, tazkirah adalah salah satu cara. Tazkirah berbeza dari ceramah. Maknanya, ianya lebih pendek dan ringkas.

Al-kisah di kampung yang tercinta ini, syukur tazkirah telah menjadi sebahagian dari kelaziman. Dalam majlis kenduri dan tahlil. Pendek kata hampir dalam apa juga majlis yang memerlukan jemaah daripada masjid, tok imam dan tok bilal. Saya sendiri kadang-kadang join.

Malangnya apabila tazkirah itu berlarutan hingga ke 1 jam setengah hingga 2 jam, maka saya mula berfikir. Jika saya yang umur 20+ ini sudah mulai sakit pinggang dan kaki,cramp,semut-semut dan sebagainya melanda, apakah pula rasanya pakcik-pakcik yang dah berumur tu. Dalam beberapa kali terakhir saya ikut, memang fix 2 jam. Kalau macam ini, saya tidak join lagi.

Begitulah keadaanya apabila tazkirah dilakukan dalam keadaan yang tidak bijak. Orang bukannya tertarik, tetapi asyik berfikir bila agaknya habis ceramah. Fokus hilang. Dalam kajian, manusia secara umum mampu ingat fakta yang diterima dalam masa 45 minit yang pertama. Selebihnya melayan kaki cramp la jawabnya.

Jangan samakan tazkirah dengan sure heboh,wayang,bola dan sebagainya. Sebab aktivitinya pun sudah berbeza. Ianya sama seperti lecture bersyarah depan anda selama 2 jam.

Bukan tidak tegur, sudah pun tetapi pengurusan masjid tidak rasa penting kot. Yang penting agama (walhal, kita disaran menyampaikan secara berhikmah) dan berkaedah dengan betul. Program ini juga mingguan. Saya tak salahkan jemaah makin kurang bila keadaan berterusan seperti itu.

Program hari sabtu. Lepas jemaah maghrib isya, saya layan liga super then tido. Ada kemampuan saya join la.

Comments
0 Comments

0 Sahabat Berkata:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...