Sudi Jadi Teman?

Friday, May 24, 2013

Home » , , , » Sekerat Kudrat

Sekerat Kudrat

Napoleon Hill: Think Rich Grow Rich

Kadang-kadang teruja mengikuti cerita yang hebat-hebat. Kalau anda tak pernah baca buku ini, buku ini adalah analisis tentang sikap dan pendirian spesifik orang ternama. Buku ini cuba memisahkan sifat dan pendirian orang biasa dan orang luar biasa dalam money making.

Saya juga sempat membaca biografi Bob Proctor (seorang millionaire), yang ada menyentuh tentang buku napoleon hill ini. Antara yang dikongsikan ialah teknik reminder yang beliau amalkan. Bermula sebagai seorang ahli bomba, kini menjadi multi-billionaire.

Kerja kerajaan sudah di set kepada 8 jam fixed. Dalam karya napoleon hill, seorang yang mampu menjana kewangan luar biasa tidak kisah dalam masa bekerja. Bahkan, bob proctor sendiri pernah bekerja selama berbelas jam dalam sehari. Untuk menjana kewangan kukuh, berapa jam yang sanggup kita luangkan alam sehari?

Lalu saya terfikir, apakah makna zuhud dalam era pasca moden. Adakah hanya dengan aura kemiskinan baru kita mencapai makna zuhud. Sebab dalam karya "think rich grow rich" menyatakan, mindset harus keluar daripada gambaran keadaan diri yang miskin,papa kedana dan keadaan serba tidak cukup. Ia juga menyatakan makna dan potensi syukur dalam menjana mindset yang selari dengan minda kewangan luar biasa (dan definisi syukurnya, my goodness..bacalah hehe)

Mari sama-sama amalkan mindset yang betul. Eh, saya bukan pro-western, tapi saya tidak menolak amalan kebaikan yang boleh diamalkan. Daripada kita pi amal ilmu pengasih, makan nasi putih 7 hari la hehe. Tak pun taksub dengan cerita yang karut ( tanpa nas), cerita tok guru boleh terbang la. Bukan tak ada, itu tasawwuf namanya. Tasawwuf ne pun banyak cabang yang kena berhati-hati. End of the story, beramal seolah kita mati esok hari, kejar dunia seperti kita hidup selamanya. Bukan madah biasa, itu riwayat ke hadis. Saya tak ingat sangat. Rujuk dengan ahli yang pakar. Babai.
Comments
0 Comments

0 Sahabat Berkata:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...